Посадова інструкція вчителя української мови та літератури
1. Загальні положення
1.1. Посада вчителя української мови та літератури належить до посад педагогічних працівників.
1.2. Учителя української мови та літератури призначає на посаду та звільняє з неї директор закладу загальної середньої освіти (далі — директор, заклад освіти) з дотриманням вимог чинних нормативно-правових актів про працю.
1.3. Посаду вчителя української мови та літератури може обіймати особа з високими моральними якостями, яка має вищу освіту та (або) професійну кваліфікацію педагогічного працівника, належний рівень професійної підготовки; фізичний та психічний стан здоров’я якої дає змогу виконувати професійні обов’язки в закладі освіти.
1.4. Основні функції вчителя української мови та літератури — здійснює освітній процес, забезпечує його результативність та якість.
1.5. Учитель української мови та літератури підпорядковується безпосередньо директору закладу освіти, а також заступнику директора закладу з навчально-виховної роботи.
1.6. На час відпустки, тимчасової непрацездатності, відсутності на роботі з інших поважних причин обов’язки вчителя української мови та літератури виконує інший педагогічний працівник відповідно до наказу директора.
1.7. У своїй діяльності вчитель української мови та літератури керується Конституцією України; Кодексом законів про працю України; Конвенцією про права дитини; законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», указами Президента України; постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2015 року № 1109 «Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних знань для педагогічних працівників», наказами та іншими нормативно-правовими актами центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та підпорядкованих їм органів управління освітою; вимогами Державних стандартів загальної середньої освіти; професійним стандартом за професією «Вчитель закладу загальної середньої освіти»; правилами й нормами з охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки; статутом і правилами внутрішнього розпорядку закладу освіти, наказами директора, цією посадовою інструкцією.
2. Завдання та обов’язки
Завідувач кабінету української мови та літератури, вчитель української мови та літератури:
2.1. У своїй професійній діяльності вчитель української мови та літератури керується загальними компетентностями професійного стандарту вчителя ЗЗСО:
2.1.1. Здатний діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина, реалізовувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадська компетентність).
2.1.2. Здатний до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність).
2.1.3. Здатний виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність та мультикультурність у суспільстві, здатний до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність).
2.1.4. Здатний до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність).
2.1.5. Здатний до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність).
2.2. У своїй професійній діяльності вчитель української мови та літератури здійснює наступні трудові функції:
2.2.1. Навчає здобувачів освіти предмету української мови та літератури, використовуючи мовно-комунікативну, предметно-методичну, інформаційно-цифрову компетентності.
2.2.2. Сприяє партнерській взаємодії з учасниками освітнього процесу з використанням психологічної, емоційно-етичної компетентностей та компетентності педагогічного партнерства.
2.2.3. Бере участь в організації безпечного та здорового освітнього середовища, використовуючи інклюзивну, здоровя’збережувальну, проєктувальну компетентності.
2.2.4. Здійснює управління освітнім процесом з використанням прогностичної, організаційної, оцінювально-аналітичної компетентностей.
2.2.5. Здійснює безперервний професійний розвиток, використовуючи інноваційну, рефлексивну компетентності, здатність до навчання впродовж життя.
2.3. Планує освітній процес з предмета української мови та літератури відповідно до освітньої програми.
2.4. Забезпечує належний рівень викладання української мови та літератури та засвоєння учнями освітньої програми з дотриманням вимог відповідного Державного стандарту загальної середньої освіти.
2.5. Застосовує різноманітні форми, методи та засоби навчання, сучасні освітні технології, зокрема інформаційні, а також цифрові освітні ресурси, упроваджує перспективний педагогічний досвід.
2.6. Здійснює освітній процес з урахуванням психофізіологічних особливостей учнів та специфіки навчального предмета української мови та літератури.
2.7. Вживає заходів для зацікавлення учнів навчанням, організовує самостійну освітню діяльність учнів, зокрема дослідницьку.
2.8. Сприяє розвитку здібностей та обдарувань учнів, формуванню в них загальної культури та навичок здорового способу життя.
2.9. Проводить індивідуальну, позаурочну роботу з учнями з української мови та літератури.
2.10. Оцінює навчальні досягнення учнів відповідно до критеріїв оцінювання, затверджених центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Результати доводить до відома учнів, їхніх батьків або інших законних представників.
2.11. Настановленням і особистим прикладом утверджує в учнів повагу до суспільної моралі та цінностей: правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбності.
2.12. Виховує в дітей повагу до державних мови та символів України, національних, історичних і культурних цінностей, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання й довкілля України.
2.13. Дотримується педагогічної етики, поважає гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу.
2.14. Захищає учнів від будь-яких форм фізичного або психічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації.
2.15. Запобігає вживанню учнями алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам та проявам асоціальної поведінки, пропагує здоровий спосіб життя.
2.16. Повідомляє керівництво закладу освіти про факти булінгу стосовно учнів, педагогічних працівників та інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого був особисто або інформацію про які отримав від інших осіб, вживає невідкладних заходів для припинення булінгу.
2.17. Бере участь у засіданнях педагогічної ради закладу освіти, методичного об’єднання, роботі конференцій, семінарів, клубів та інших заходах.
2.18. Дотримується академічної доброчесності та забезпечує її дотримання учнями в освітньому процесі.
2.19. Замінює відповідно до наказу директора інших тимчасово відсутніх учителів.
2.20. Постійно підвищує свій професійний і загальнокультурний рівні, педагогічну майстерність.
2.21. Підвищує кваліфікацію та атестується раз на п’ять років.
2.22. Веде встановлену документацію та належно зберігає її.
2.23. Чергує по закладу освіти відповідно до графіка чергувань.
2.24. Дотримується статуту, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.
2.25. Вчитель української мови та літератури дотримується положень щодо організації роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в закладі освіти:
2.25.1. Є відповідальним за збереження життя і здоров’я учнів під час освітнього процесу.
2.25.2. Забезпечує проведення освітнього процесу, що регламентується законодавчими та нормативно-правовими актами з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності.
2.25.3. Негайно повідомляє адміністрацію закладу освіти про нещасний випадок, що трапився з учнем, надає йому домедичну допомогу, викликає медпрацівника. Бере участь у розслідуванні нещасного випадку та вживає заходів з усунення його причин.
2.25.4. Проводить інструктаж учнів на початку навчального року з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять, а під час проведення позакласних і позашкільних заходів – з обов’язковою реєстрацією в журналі встановленої форми відповідно до Положення про організацію та порядок розслідування нещасних випадків у навчально-виховних закладах.
2.25.5. Організовує ознайомлення учнів з правилами і нормами з охорони праці, безпеки життєдіяльності.
2.25.6. Контролює виконання учнями правил (інструкцій) з безпеки, проводить інструктажі з учнями з безпеки життєдіяльності під час освітнього процесу.
2.25.7. Проходить навчання та перевірку знань з питань охорони праці, надання домедичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також правил поведінки в разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій (один раз на три роки).
2.25.8. Проходить інструктаж під час прийняття на роботу та періодично з питань охорони праці, навчання щодо надання домедичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, правил поведінки та дій під час виникнення аварійних ситуацій, пожеж і стихійних лих, навчання з питань цивільного захисту, зокрема правилам техногенної та пожежної безпеки.
2.25.9. Не дозволяє виконання робіт, які негативно впливають на учнів закладу освіти та стан довкілля.
2.25.10. Здійснює контроль за безпечним використанням навчального обладнання та устаткування.
Забезпечує впровадження відповідних вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в освітній процес.
2.25.11. Контролює улаштування й обладнання кабінету української мови та літератури.
2.25.12. Проходить обов’язкові періодичні медичні огляди в установленому законодавством порядку».
2.25.13. Проводить профілактичну роботу щодо запобігання травматизму і зниження захворюваності серед учнів закладу освіти.
2.25.14. Почувши сигнал повітряної тривоги педагогічний працівник разом із учнями класу, у яких перебуває на уроці, повинен рухатися визначеним маршрутом до укриття, при цьому організовує пересування учнів двома колонами в приміщенні класу, швидко залишаючи навчальний кабінет.
2.25.15. Під час перебування в захисній споруді педагогічний працівник здійснює необхідну підтримку, заходи для комфортного та спокійного перебування в укритті.
2.25.16. Після завершення небезпеки та оголошення про відбій тривоги організує повернення учнів на уроки, слідкує за тим, щоб вихід усіх учасників освітнього процесу з укриттів здійснювався колонами або групами, а також перевіряє наявність учнів в укритті та у приміщеннях закладу освіти після завершення небезпеки.
3. Права
Учитель української мови та літератури має право:
3.1. Вільно обирати форми, методи, засоби навчання, виявляти педагогічну ініціативу.
3.2. Під час дистанційного навчання самостійно визначати режим (синхронний або асинхронний) проведення окремих навчальних занять. При цьому не менше 30 відсотків навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу, організовувати в синхронному режимі (решта навчального часу організовувати в асинхронному режимі).
3.3. Давати учням обов’язкові до виконання розпорядження щодо організації занять та дотримання дисципліни.
3.4. Брати участь у громадському самоврядуванні та роботі колегіальних органів управління закладу освіти.
3.5. Бути членом професійної спілки та інших об’єднань громадян, діяльність яких не заборонена законом.
3.6. Брати участь у засіданнях методичних об’єднань та клубів, конференціях і семінарах, інших заходах, організованих управлінням (відділом) освіти.
3.7. Ознайомлюватися з документами, що містять оцінку його роботи, надавати щодо них роз’яснення.
3.8. Надавати керівництву закладу освіти пропозиції щодо вдосконалення освітнього процесу.
3.9. Отримувати від керівництва та інших працівників закладу освіти підтримку у виконанні посадових обов’язків і реалізації прав, що передбачені цією посадовою інструкцією.
3.10. Обирати освітню програму, форму навчання та суб’єкта підвищення кваліфікації та перепідготовки педагогічних працівників.
3.11. Здійснювати індивідуальну освітню (наукову, творчу, мистецьку тощо) діяльність за межами закладу освіти.
3.12. Захищати свої професійну честь та гідність, інтереси і права в усіх інстанціях, зокрема суді.
3.13. Відмовитися виконувати роботу, якщо виникла загроза життю та здоров’ю, до моменту усунення небезпеки.
4. Відповідальність
Учитель української мови та літератури несе відповідальність за:
4.1. Неякісне виконання або невиконання посадових обов’язків, що передбачені цією посадовою інструкцією.
4.2. Порушення статуту та правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.
4.3. Заподіяння матеріальної шкоди закладу освіти.
4.4. Порушення правил і норм охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, передбачених відповідними правилами та інструкціями.
4.5. Застосування методів виховання, пов’язаних з фізичним чи психічним насильством над особистістю дитини.
4.6. Вчинення проступків, не сумісних з роботою на посаді педагогічного працівника.
5. Повинен знати
5.1. Закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Конвенцію про права дитини, інші нормативно-правові акти з питань загальної середньої освіти, розвитку, навчання і виховання дітей, охорони праці та безпеки життєдіяльності.
5.2. Вимоги Державних стандартів загальної середньої освіти.
5.3. Принципи та завдання загальної середньої освіти.
5.4. Педагогіку, загальну й вікову психологію, вікову фізіологію.
5.5. Основні закономірності особистісного розвитку дітей, підлітків, молоді, специфіку їхніх потреб, інтересів та мотивів.
5.6. Методику викладання предмета, сучасні підходи до розвитку, виховання й соціалізації учнів.
5.7. Програмно-методичні матеріали й документи щодо викладання предмета російської мови.
5.8. Вимоги до оснащення та обладнання навчальних кабінетів.
5.9. Правила і норми охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту й пожежної безпеки, санітарії та гігієни.
5.10. Порядки надання домедичної допомоги, а також порядок дій у надзвичайних ситуаціях.
5.11. Державну мову відповідно до законодавства про мови в Україні.
6. Кваліфікаційні вимоги
6.1. Вища освіта та (або) професійну кваліфікація педагогічного працівника, належний рівень професійної підготовки; фізичний та психічний стан здоров’я дає змогу виконувати професійні обов’язки в закладі освіти.
6.2. Володіє мовно-комунікативною компетентністю: здатний до спілкування державною мовою, за потреби забезпечує здобуття учнями освіти з урахуванням мовного середовища в закладі освіти, здатний формувати та розвивати мовно-комунікативні уміння та навички учнів.
6.3. Володіє предметно-методичною компетентністю: здатний моделювати зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання; використовує міжпредметні зв’язки, інтеграцію змісту різних галузей у навчанні учнів; формує у здобувачів освіти ціннісне ставлення до суспільства і держави, сім’ї та родини, природи, мистецтва і культури, праці, до себе.
6.4. Володіє інформаційно-цифровою компетентністю: здатний орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук та критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності; здатний ефективно використовувати наявні та створювати нові електронні освітні ресурси; використовує цифрові технології в освітньому процесі.
6.5. Володіє психологічною, емоційно-етичною компетентностями та компетентністю педагогічного партнерства: здатний визначати та враховувати в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів, використовувати стратегії роботи з учнями, формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність, формувати спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною; здатний усвідомлювати особисті почуття, відчуття, емоції, керувати власними емоційними станами, конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу; здатний до суб’єкт-суб’єктної взаємодії з учнями під час освітнього процесу, залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства, здатність працювати в команді.
6.6. Володіє інклюзивною, здоров’язбережувальною та проєктувальною компетентностями: здатний створювати умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища, здатний до педагогічної підтримки осіб з ООП; здатний організовувати безпечне освітнє середовище, здатний здійснювати профілактично-просвітницьку роботу з учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, здатність формувати в учнів культуру здорового та безпечного життя; здатність надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу.
6.7. Володіє прогностичною, організаційною, оцінювально-аналітичною компетентностями: здатний проєктувати осередки навчання, виховання і розвитку учнів; здатний прогнозувати результати освітнього процесу та планувати освітній процес; здатний організовувати процес навчання, виховання і розвитку учнів; здатний здійснювати оцінювання результатів навчання учнів, аналізувати результати навчання учнів, забезпечувати самооцінювання та взаємооцінювання навчання учнів.
6.8. Володіє інноваційною, рефлексивною компетентностями та здатний до навчання впродовж життя: здатний застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі, використовувати інновації в професійній діяльності, здатний застосовувати різноманітні підходи до розв’язання проблем в педагогічній діяльності; здатний визначати умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя, здатний взаємодіяти з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки; здатний здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби.
6.9. Учитель української мови та літератури із кваліфікаційною категорією «спеціаліст» має вищу педагогічну освіту з предмета, який викладає. Демонструє академічні знання з освітньої галузі/навчального предмету і володіння методиками і технологіями моделювання змісту навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів; володіє термінологічною базою освітньої галузі/навчального предмета; використовує навчальний матеріал з метою формування в учнів ключових компетентностей та умінь; добирає доцільні сучасні методики і технології навчання. Уміє вдосконалювати та створювати за потреби нові електронні (цифрові) освітні ресурси відповідно до освітніх потреб учнів; періодично використовує цифрові технології з метою підвищення мотивації учнів до навчання. Усвідомлює вплив вікових особливостей учнів на різні сфери їх розвитку, психологічні процеси та використовує відповідні форми та методи роботи з учнями; планує освітній процес, підтримує взаємодію між учнями; розрізняє та усвідомлює власні почуття, конструктивно реагує на конфлікт, використовує активні форми та методи навчання, поважає різномаїття думок і поглядів; застосовує механізми реалізації суб’єкт-суб’єктних відносин, визначає та враховує запити та очікування батьків, знає основні ролі та завдання членів команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами. Застосовує індивідуальний та диференційований підходи для надання індивідуальної підтримки учнів; володіє методиками профілактично-просвітницької роботи щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни; організовує освітнє середовище безпечно та з урахуванням індивідуальних особливостей та освітніх потреб учнів; визначає цілі, завдання та очікувані результати навчального заняття, іншого освітнього заходу; здійснює різні види оцінювання результатів навчання учнів. Взаємодіє з педагогом наставником, іншими вчителями для забезпечення особистого професійного розвитку та адаптації до умов професійної діяльності.
6.10. Учитель української мови та літератури із кваліфікаційною категорією «спеціаліст другої категорії» відповідає вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст», та аналізує результативність застосування різних методів формування в учнів складних понять, способи використання довідкових матеріалів в освітньому процесі, визначає можливі труднощі у навчальній діяльності учнів, добирає навчальний і дидактичний матеріал, диференціюючи його відповідно до рівня сформованості в учнів ключових компетентностей і умінь, порівнює ефективність різних інноваційних методик і технологій навчання, виховання і розвитку учнів, застосовує індивідуальні підходи до формування та розвитку ціннісних ставлень в учнів. Періодично використовує електронні, навчальні, дидактичні матеріали, створені особисто, аналізує ефективність цифрових інструментів оцінювання та обирає доцільні для використання, використовує індивідуальний підхід у побуті з учнями, використовує навички позитивного розв’язання конфліктних ситуацій, взаємодіє з учнями та батьками на основі принципів прийняття, поваги, недискримінації, залучає батьків до участі в освітньому процесі. Гнучко планує освітній процес, аналізує помилки та труднощі учнів у навчанні з метою подальшого планування та коригування освітнього процесу, урізноманітнює інструментарій оцінювання відповідно до потреб та можливостей учнів, навчає учнів методів самоаналізу; вивчає стратегічні та оперативні цілі підвищення фахової майстерності відповідно до власних професійних потреб, використовує різні форми взаємодії з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки.
6.11. Учитель української мови та літератури із кваліфікаційною категорією «спеціаліст першої категорії» відповідає вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст другої категорії», та здійснює результативну підготовку учнів до самостійного аналізу складних понять і термінів, використовує власні методичні прийоми та засоби моделювання змісту навчання, демонструє власний педагогічний досвід, використовує власні методичні підходи до навчання, добирає відповідний інструментарій для проведення моніторингу результатів навчання; модифікує, комбінує, вдосконалює наявні освітні ресурси, вносить до них зміни згідно освітніх потреб учнів, активно використовує безпечне електронне середовище, здійснює диференційоване навчання, створює умови для формування позитивної самооцінки учнів, створює умови для розвитку пізнавальної активності учнів. Підтримує конструктивні та виважені стосунки з усіма учасниками освітнього процесу, спілкується, враховуючи культурні та особистісні відмінності усіх учасників освітнього процесу. Надає консультативну та інформаційну підтримку батькам щодо навчання, виховання та розвитку їхніх дітей, виявляє навички командної роботи; застосовує власні педагогічні прийоми роботи з особами з ООП, проєктує матеріали, добирає засоби навчання з урахуванням індивідуальних особливостей та потреб кожного учня, адаптує та застосовує в освітньому середовищі здоров’язбережувальні засоби та ресурси. Прогнозує різні варіанти розвитку навчального заняття, розвиває в учнів здатність розуміти свою роль активного учасника освітнього процесу, розробляє індивідуальні завдання для оцінювання навчальних досягнень учнів, використовує практики взаємонавчання для підвищення фахової майстерності.
6.12. Учитель української мови та літератури із кваліфікаційною категорією «спеціаліст вищої категорії» відповідає вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст першої категорії», та надає рекомендації іншим вчителям щодо застосування сучасних методик і технологій формування в учнів складних понять, навичок самостійної пошукової діяльності; здійснює наставництво, супервізію інших вчителів; надає консультативну підтримку та методичні роз’яснення іншим вчителям щодо використання ефективних методик та технологій з урахуванням особливостей освітньої галузі; оцінює ефективність і доцільність застосування різних інструментів оцінювання та моніторингу. Навчає інших вчителів критично оцінювати інформацію в мережі Інтернет, здійснювати захист пристроїв, комунікаційних мереж і баз даних, уміє блокувати та виправляти загрози несанкціонованого доступу до інформації, навчає інших правилам захисту авторських прав в мережі Інтернет, створює нові електронні освітні ресурси; бере активну участь у політиці цифровізації освітньої діяльності закладу, здійснює необхідні адаптації/модифікації в освітньому процесі у роботі з особами з ООП, використовує розроблені та апробовані у власному педагогічному досвіді прийоми щодо розвитку мотивації та організації пізнавальної діяльності учнів, демонструє дотримання демократичних цінностей у професійній діяльності, організовує діалог і полілог з усіма учасниками освітнього процесу та представниками місцевої громади, створює можливості для самореалізації учнів в освітньому процесі, особистісному творенні власних цілей, рефлексії, самоконтролю. Співпрацює з батьками як з членами команди психолого-педагогічного супроводу особи з ООП. Використовує в освітньому процесі власні методичні напрацювання, надає рекомендації та методичну допомогу іншим учителям; відстежує зміни в системі освіти та враховує їх у проєктуванні власної педагогічної діяльності.
7. Взаємовідносини (зв’язки) за посадою
Учитель української мови та літератури взаємодіє із:
7.1. Директором закладу освіти та його заступниками.
7.2. Керівником методичного об’єднання вчителів з предмета російської мови.
7.3. Іншими педагогічними працівниками закладу освіти.
7.4. Медичними працівниками закладу освіти.
7.5. Органами громадського самоврядування закладу освіти.
7.6. Батьками, іншими законними представниками учнів.
7.7. Громадськими організаціями, позашкільними та культурно-освітніми закладами.
ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
1.1. Дана посадова інструкція (далі–інструкція) розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики вчителя закладу загальної середньої освіти, Національного класифікатора України «Класифікатор професій ДК 003:2010», затвердженого наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327, Наказу Мінекономіки «Про затвердження Зміни № 10 до національного класифікатора ДК 003:2010» від 25.10.2021 № 810-21, Закону України «Про освіту», Закону України «Про повну загальну середню освіту» Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27082010 року №778, на основі Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, затвердженого наказом міністерства освіти і науки України №434 від 06.09.2000 року, зі змінами, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України №489 від 29.06.2006 року, наказу Міністерства освіти і науки від 30.10.2011№ 1243 «Про затвердження «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України та іншими нормативними актами, регулюючими трудові відносини між працівником і роботодавцем.
1.2. Під час розробки Посадової інструкції враховувалися рекомендації щодо організації служби охорони праці в загальноосвітніх закладах Міністерства освіти України.
1.3. Обов’язки класного керівника покладаються директором закладу на педагогічного працівника за його згодою, і не можуть бути припинені до закінчення навчального року. У виняткових випадках з метою дотримання прав та інтересів учнів та їх батьків зміна класного керівника може бути здійснена протягом навчального року.
1.4. Класний керівник підпорядковується безпосередньо заступнику директора з навчально - виховної роботи, який займається питаннями виховної роботи в закладі.
1.5. Свою роботу планує з урахуванням оголошеного в Україні воєнного стану, згідно з Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», Постанови «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 09.12.2020р. №1236, Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2022р. №1423 «Про продовження дії карантину через COVID-19», Постановою Головного державного санітарного лікаря України від 28.11.2022р. №1 «Про нові протиепідемічні заходи у закладах освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)».
1.6. Класний керівник здійснює свою діяльність відповідно до основних завдань загальної середньої освіти, спрямованих на:
- Виховання громадянина України;
- Формування особистості учня (вихованця), його наукового світогляду, розвитку його здібностей і обдаровань;
- Виконання вимог Державного стандарту загальної середньої освіти;
- Виховання в учнів поваги до Конституції України, державних символів України, почуття власної гідності, свідомого ставлення до обов’язків прав і свобод людини і громадянина, відповідальності перед законом за свої дії;
- Реалізацію права учнів на вільне формування політичних і світоглядних переконань, виховання шанобливого ставлення до родини поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів і націй;
- Виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності формування засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів;
- Формування екологічної культури особистості, набуття знань і досвіду розв’язання екологічних проблем, залучення до практичної природоохоронної роботи.
1.7. Класний керівник допускається до роботи після:
- проходження первинного та періодичного медичного огляду.
ІІ. Завдання та посадові (службові) обов’язки
2.1. Основними напрямами діяльності класного керівника як організатора класного колективу є:
- сприяння та забезпечення умов для засвоєння учнями (вихованцями) рівня та обсягу освіти, а також розвиткові їх здібностей;
- створєння умов для організації змістовного дозвілля, профілактики бездоглядності, правопорушень, планує та проводить відповідні заходи;
- сприяння підготовці учнів (вихованців) до самостійного життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
- проведення виховної роботи з урахуванням вікових та індивідуально-психологічних особливостей учнів (вихованців), їх нахилів, інтересів, задатків, готовності до певних видів діяльності, а також рівня сформованості учнівського колективу;
- координація роботи вчителів, викладачів, майстрів виробничого навчання, психолога, медичних працівників, органів учнівського самоврядування, батьків та інших учасників навчально-виховного процесу з виконання завдань навчання та виховання в класному колективі (групі), соціального захисту учнів (вихованців);
- формування колективу класу, утвердження демократизації стосунків у класному колективі;
- забезпечення умов для розвитку таланту, розумових і фізичних здібностей учнів, формування у них високої пізнавальної культури, організації змістовного дозвілля школярів;
- створення передумов вироблення єдиних вимог школи і сім'ї до учнів, залучення батьків до організації поза навчальною виховною роботою;
- організація роботи з дітьми, які потребують особливої уваги, діяльність з попередження правопорушень і бездоглядності учнів.
2.2. Класний керівник зобов’язаний:
- вибирати адекватні засоби реалізації завдань навчання, виховання і розвитку учнів (вихованців);
- здійснювати педагогічний контроль за дотриманням учнями (вихованцями) статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку навчального закладу, інших документів, що регламентують організацію навчально-виховного процесу;
- інформувати про стан виховного процесу в класі та рівень успішності учнів (вихованців) педагогічну раду, адміністрацію освітнього закладу, батьків та осіб, які їх заміщають;
- дотримуватись педагогічної етики, поважати гідність учня (вихованця), захищати його від будь-яких форм фізичного, психічного насильства;
- своєю діяльністю стверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;
- пропагувати здоровий спосіб життя;
- постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
- вести документацію, пов’язану з виконанням повноважень класного керівника (класні журнали, особові справи, плани роботи тощо);- працювати з учнями закріпленого за ним класу;
- організовувати життя колективу у відповідності з віковими особливостями та інтересами учнів і вимогами суспільства;
- реалізовує у навчально-виховному процесі різноманітні види діяльності: пізнавальну, трудову, культурно-освітню, оздоровчо-фізкультурну тощо.
2.3. Класний керівник виконує наступні посадові обов'язки:
- здійснює вивчення особистості кожного учня в класі, його нахилів, інтересів, задатків, готовності до певних видів діяльності.
- створює сприятливе мікросередовище і морально-психологічний клімат для кожного учня в класі;
- сприяє розвиткові здібностей учнів, формуванню високих моральних якостей вихованців.
- надає допомогу учням у навчальній діяльності, виявляє причини низької успішності і організовує їх усунення;
- сприяє одержанню учнями додаткової освіти через систему гуртків, секцій, об'єднань, які організовуються у школі, закладах позашкільної освіти за місцем проживання;
- створює в учнівському колективі класу умови для засвоєння учнями навчальних програм;
- планує виховну роботу в класі. Визначає виховну (педагогічну) Проблему, мету та конкретні завдання навчання, виховання і розвитку;
- відповідно до мети вибирає зміст, засоби, методи (прийоми) і форми організації навчально-виховного процесу у класному колективі;
- спрямовує самовиховання і саморозвиток особистості учня, вносить необхідні корективи в систему його виховання;
- здійснює педагогічний контроль за дотриманням учнями моральних, етичних норм поведінки, статуту і внутрішнього розпорядку закладу;
- повідомляє про стан виховного процесу у класі педагогічну раду, адміністрацію школи і батьків;
- сприяє розвитку в учнів навичок спілкування, допомагає учням вирішувати проблеми, які виникають у спілкуванні з товаришами вчителями, батьками;
- надає допомогу у формуванні та організації діяльності різноманітних учнівських об'єднань, органів учнівського самоврядування у класному колективі. Спільно з органами учнівського самоврядування веде активну пропаганду здорового способу життя;
- проводить фізкультурно-масові, спортивні та інші заходи, які сприяють зміцненню здоров'я учнів класу;
- веде у встановленому порядку документацію класу, контролює заповнення учнями щоденників і виставлення в них оцінок, відвідування учнями загальнообов'язкових та додаткових занять;
- підтримує постійний контакт з батьками учнів (особами, які їх заміняють), залучає їх до організації позакласної роботи із школярами;
- надає індивідуальну допомогу батькам у вихованні дітей і забезпечення єдності вимог до учнів;
- працює у тісному контакті з педагогами, психологами, органами учнівського самоврядування, батьками;
- дотримується педагогічної етики, поважає гідність дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного, психічного насильства;
- своєю діяльністю, поведінкою у школі, в побуті, у громадських місцях зобов'язаний стверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі;
- систематично підвищує професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру, бере участь у роботі педагогічної ради школи, у діяльності методичних осередків.
2.4. Класний керівник забезпечує дотримання правил безпеки життєдіяльності під час проведення навчального процесу та виховних заходів:
- несе особисту відповідальність за збереження життя і здоров'я учнів під час навчально-виховного процесу;
- забезпечує проведення навчально-виховного процесу, що регламентується чинними законодавчими та нормативно-правовими актами з охорони праці, безпеки життєдіяльності;
- організовує вивчення вихованцями, учнями, правил і норм з охорони праці, безпеки життєдіяльності;
- проводить інструктажі учнів з безпеки життєдіяльності під час навчальних занять:
a) вступний на початку навчального року з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять на сторінці класного керівника або в журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності для учнів (вихованців) встановленого зразку;
b) інструктує учнів під час проведення позакласних і позашкільних заходів з реєстрацією у спеціальному журналі;
- організовує вивчення учнями правил вуличного руху, пожежної безпеки, поведінки на водоймах, у побуті, при виявленні незнайомих предметів, основ занять з цивільної оборони;
- веде профілактичну роботу щодо запобігання травматизму серед школярів (проводить бесіди по збереженню життя і здоров’я учнів);
- здійснює контроль за виконанням вихованцями, учнями, правил (інструкцій) з безпеки;
- проводить профілактичну роботу щодо запобігання травматизму серед вихованців, учнів, під час навчально-виховного процесу;
- проводить профілактичну роботу серед вихованців, учнів, щодо вимог особистої безпеки у побуті (дії у надзвичайних ситуаціях, дорожній рух, участь у масових заходах, перебування в громадських місцях, об'єктах мережі торгівлі тощо);
- терміново повідомляє керівника та службу охорони праці, безпеки життєдіяльності навчального закладу про кожний нещасний випадок, що трапився з вихованцем, учнем, організовує надання першої долікарської допомоги потерпілому, викликає медпрацівника;
- бере участь у розслідуванні та здійсненні заходів щодо усунення причин, що призвели до нещасного випадку.
ІІІ. Права
3. Класний керівник має право на:
- відвідування уроків, виробничої практики та позакласних занять у своєму класі, присутність на заходах, що проводять для учнів (вихованців) навчальні, культурно-просвітні заклади, інші юридичні або фізичні особи;
- внесення пропозицій на розгляд адміністрації освітнього закладу та педагогічної ради про моральне та матеріальне заохочення учнів (вихованців);
- ініціювання розгляду адміністрацією освітнього закладу питань соціального захисту учнів (вихованців);
- внесення пропозицій на розгляд батьківських зборів класу (групи) щодо матеріального забезпечення організації та проведення позаурочних заходів у порядку, визначеному законодавством;
- відвідування учнів (вихованців) за місцем їх проживання (за згодою батьків, опікунів, піклувальників), вивчення умов їх побуту та виховання;
- вибір форми підвищення педагогічної кваліфікації з проблем виховання;
- вияв соціально-педагогічної ініціативи, вибір форм, методів, засобів роботи з учнями (вихованцями);
- захист професійної честі, гідності відповідно до чинного законодавства;
- матеріальне заохочення за досягнення вагомих результатів у виконанні покладених на нього завдань.
ІV. Відповідальність
4.1. У встановленому законодавством України порядку класний керівник несе відповідальність за:
- неналежне виконання обов’язків щодо охорони життя і здоров'я учнів під час освітнього процесу;
- порушення прав і свобод учнів;
- реалізацію не у повному обсязі навчальних програм відповідно до навчального плану і розкладу занять, невідповідність змісту навчання вимогам державного стандарту;
- одержання вимог нормативно-правових актів з охорони праці.
4.2. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку закладу, законних розпоряджень директора закладу, інших нормативних актів, посадових обов'язків визначених даною інструкцією, інструкцією з охорони праці, класний керівник несе дисциплінарну, адміністративну та кримінальну відповідальність згідно з законом.
4.3. За застосування, у тому числі одноразове, методів виховання, пов'язаних з фізичним і(або) психічним насильством над особистістю учня, здійснення аморального вчинку класний керівник може бути звільнений з посади, яку займає, у відповідності з трудовим законодавством і Законом України «Про загальну середню освіту». Звільнення за даний проступок не є заходом дисциплінарної відповідальності.
4.4. В разі ушкодження здоров'я вихованця, учня, класний керівник , відповідальний за шкоду, зобов’язаний відшкодувати необхідні витрати, пов’язані з ушкодженням здоров'я потерпілого згідно цивільного Кодексу.
4.5. За спричинення школі чи учасникам навчально-виховного процесу збитків у зв'язку з виконанням (невиконанням) своїх посадових обов'язків учитель несе матеріальну відповідальність у порядку і у межах, визначених трудовим і(або) цивільним законодавством.
V. Повинен знати
5.1. Повинен знати Конституцію України, Закони України «Про освіту», «Про мови», «Про загальну середню освіту», Наказ МОН України №434 від 06.09.2000 року «Про затвердження Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти, наказу Міністерства освіти і науки від 30.10.2011№ 1243 «Про затвердження «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України, Декларацію прав людини, Конвенцію про права дитини, внутрішні положення та інші нормативно-правові акти України, програмно-методичні матеріали і документи щодо обсягу, рівня знань, розвитку дітей, вимоги державних стандартів щодо забезпечення освітнього процесу, основні напрями і перспективи розвитку освіти.
5.2. Повинен знати та виконувати вимоги нормативних актів про охорону праці, правила поводження з електроустаткуванням, вміти користуватися засобами колективного та індивідуального захисту; дотримуватись зобов’язань щодо охорони праці, передбачених колективним договором та правилами внутрішнього трудового розпорядку закладу; співпрацювати з директором у справах організації безпечних і нешкідливих умов праці, особисто вживати посилених заходів щодо усунення будь-якої виробничої ситуації, яка створює загрозу його життю та здоров'ю або людей, які його оточують, навколишньому природному середовищу, повідомляти про небезпеку директора закладу (Закон України «Про охорону праці»).
5.3. Державну мову; педагогіку, психологію, вікову фізіологію, шкільну гігієну; досягнення сучасної психолого-педагогічної науки і практики; основи соціології, економіки.
5.4. Методики викладання предметів, методику виховної роботи; зміст шкільної початкової освіти.
5.5. Вимоги до оснащення та обладнання навчальних кабінетів, підсобних приміщень.
5.6. Основні напрямки і перспективи розвитку освіти.
5.7. Основи права і наукової організації праці, правила внутрішнього трудового розпорядку закладу, правила і норми охорони праці, пожежної безпеки та цивільного захисту.
5.8. Дисципліни психолого-педагогічного циклу. Зокрема: - психологічні основи навчання і виховання, закономірності виховного процесу.
5.9. Анатомо-фізіологічні, вікові і психологічні особливості розвитку учня.
5.10. Сутність процесу виховання, його загальних і конкретних цілей,
завдань, організаційних форм, методів, засобів.
5.11. Зміст, форми і методи роботи класного керівника.
5.12. Методи визначення рівнів вихованості учнів, вивчення їх психологічних особливостей, соціального статусу у школі, класі, в неформальних умовах.
5.13. Зміст, форми, методи роботи з батьками.
5.14. Зміст, форми, методи управління самовихованням учнів.
5.15. Зміст, форми, методи самореалізації учня, особливості його адаптації до навколишнього середовища.
5.16. Основи етнопедагогіки.
5.17. Сучасні підходи до виховання, сучасні педагогічні технології.
5.18. Методи педагогічного керівництва громадським вихованням школярів:
- психолого-педагогічні основи системного підходу до організації виховної роботи;
- особливості функціонування учнівського колективу як засобу виховання школярів;
- педагогічні основи учнівського самоврядування у школі, класі;
- технології організації виховної роботи у класі та критерії оцінки її ефективності;
- методику підготовки, проведення й аналізу виховних заходів;
- методику соціально-педагогічних досліджень виховного процесу;
- методику роботи з батьками;
- нормативно-правові документи щодо соціального захисту дітей.
VI. Кваліфікаційні вимоги
6.1. Повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст) за відповідною спеціальністю або дві освіти, одна з яких неповна вища педагогічна освіта (молодший спеціаліст), або базова вища педагогічна (бакалавр) з цієї ж самої спеціальності, а друга – повна вища педагогічна освіта за іншим фахом. Допускається середня спеціальна педагогічна освіта.
6.2. Фізичний та психічний стан його здоров'я повинен дозволяти виконувати ці обов'язки.
7.2. Заміняє у встановленому порядку тимчасово відсутніх класних керівників.
7.3. Самостійно планує свою роботу на навчальний рік (семестр). План роботи погоджується із заступником директора школи з виховної роботи.
7.4. Подає заступнику директора школи з виховної роботи письмовий звіт про свою діяльність у встановлений термін.
7.5. Отримує від директора закладу і його заступників інформацію нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, знайомиться з відповідними документами.
7.6. Підзвітний у своїй роботі директорові закладу, а у вирішенні питань організації навчання - безпосередньо заступникові директора з навчальної-виховної роботи.
7.7. Працює у тісному контакті з вчителями, батьками учнів (особами, що їх заміняють), психологом школи, соціальним педагогом, медичним працівником, систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетенції, з адміністрацією і педагогічними працівниками закладу.
Немає коментарів:
Дописати коментар